נתחיל מהשאלה שנשאלת לא מעט פעמים – האם ניתן להתקין עמדת טעינה בבית משותף?
התשובה היא כן.
אפשר, מותר וחוקי להתקין עמדת טעינה בבית משותף, ואלפי ישראלים כבר עשו זאת. כדי להתקין עמדת טעינה בבית משותף אתם צריכים חניה רשומה בטאבו על שמכם (או על שם בעל הבית במידה ואתם שוכרים דירה).
הדרך הנפוצה במקרה הזה הוא למשוך קו מהחניה שלכם אל הלוח הציבורי, במקרים מסויימים ניתן למשוך קו ישירות ללוח החשמל של הדירה בבניין, אך מדובר בתהליך מורכב יותר ולא תמיד אפשרי.
מבלי להכנס לעניינים משפטיים, לצורך התקנת העמדה מומלץ לקבל הסכמה של הוועד. אני ממליץ בחום לפנות אל ועד הבית תחילה כדי להסדיר את האישור הנדרש להתקנת העמדה, פניה מראש תעזור לכם להסדיר את העניין מראש, ותחסוך לכם כאבי ראש מיותרים בהמשך.
בבניינים מסוימים ישנה הכנה או פריסת תשתית ייעודית לרכבים חשמליים. לפני שאתם ניגשים להתקנת העמדה מומלץ לוודא עם ועד הבית האם יש פריסה כזו בבניין שלכם. במידה וכן תוכלו לקבל מוועד הבית או מהחברה המתקינה את כל הפרטים לגבי התשתית וההתחברות אליה.
חשוב לציין כי בהתאם לתקנות רשות החשמל, חובה לקבל טופס בדיקה חתום על ידי חשמלאי בודק המאשר כי מערכת הטעינה הותקנה לפי תקנות החשמל והוראות ההנחיה ושהיא מאושרת לחיבור לרשת.
איזה חברות מוכרות ומתקינות עמדות טעינה בישראל?
תוכלו למצוא במאמר זה רשימה של החברות הפועלות בישראל.
איזה עמדה אתם צריכים?
חיבור
נתחיל מהחיבור – כל הרכבים 100% חשמליים (BEV) הנמכרים בארץ מגיעים עם חיבור שנקרא Type2. שימו לב שרכבים שיובאו באופן פרטי מצפון אמריקה מגיעים עם חיבור נפרד, כך שאם אתם מתכננים לייבא רכב או אפילו לקנות רכב יד שנייה ודאו עם איזה חיבור הוא מגיע.
בכל מקרה גם אם לרכב שלכם יש חיבור Type1, ניתן לרכוש מתאם שעלותו כאלף שקלים לעמדה מסוג Type2.
הספק וקו חשמל
ההספק של העמדה צריך להתאים להספק שהרכב יכול לקבל. אפשר לחלק את הרכבים החשמליים לשתי קטגוריות:
- רכבים שנטענים בחיבור חד-פאזי – הרכבים הזולים יותר בשוק נטענים לרוב בחיבור חד פאזי בזרם של 28 עד 32 אמפר (תלוי רכב), בהספק של עד 7.4 קילוואט. רכבים כאלו הופכים להיות פחות ופחות נפוצים. סביר להניח שאם אתם קונים רכב חדש, הוא נטען בחיבור תלת-פאזי.
- רכבים שנטענים בחיבור תלת-פאזי – רוב היצרניות בשוק נעות לכיוון טעינה תלת פאזית בזרם של 3×16 אמפר בהספק של 11 קילוואט. קיימים מעט רכבים שיכולים לקבל הספק טעינה גבוהה יותר (עד 22 קילוואט), אבל תוכלו להטעין אותם גם בעמדה של 11 קילוואט.
כיצד מתבצע התשלום על החשמל?
בזמן ההתחברות ללוח הציבורי מתקינים מכשיר המונה את צריכת החשמל של העמדה. ניתן להתקזז עם ועד הבית בסוף כל תקופה מוגדרת מראש (חודשיים, חצי שנה, שנה).
איך מבצעים את ההתקנה?
מומלץ להזמין תחילה סוקר או חשמלי שיראה את לוח החשמל הציבורי ויבחן את תוואי ההתקנה, לאחר מכן תוכלו לקבל הצעת מחיר מסודרת לגבי התקנת העמדה. התקנה בבניין משותף יכולה לנוע בין 1,500 עד 3,000 אם מדובר בהתקנה בסיסית, בנוסף לעלות העמדה. במידה וההתקנה דורשת משיכת קו ארוך יחסית או שתוואי ההתקנה מסובך, עלות ההתקנה יכולה להיות גבוהה יותר.
חשוב לציין שבמקרים בהם יש צורך בחפירה לצורך העברת קו תת-קרקעי, עלויות ההתקנה עלויות להיות גבוהות מאוד. חפירה נדרשת לרוב בחניונים עיליים, ובמקרים בהם אין קיר או עמוד בסמוך לחניה עליהם ניתן להתקין את העמדה או להעביר כבילה. במקרה שאתם חונים בחניה עילית (שאינה תת-קרקעית), מומלץ מאוד להזמין סוקר מראש, כדי לקבל הערכת עלויות של הקמת עמדה, וזאת טרם הזמנת הרכב.
פיצ׳רים
אם בבניין שלכם יש מערכת לניהול עומסים לרכב חשמלי, ייתכן שתצרכו עמדה שתומכת בניהול עומסים (או בפרוטוקול OCCP). מבלי להכנס לפרטים, בדקו עם ועד הבית שלכם האם יש מערכת כזו בבניין, ואיזו עמדה מתאימה להתחבר למערכת המותקנת.
אם יש לכם עמדת טעינה, אתם מוזמנים לקפוץ לחלק הבא – כמה דברים מגניבים שכדאי לכם לדעת על רכב חשמלי.