רכב חשמלי אוגר את האנרגיה שלו בסוללות הממוקמות בתחתית הרכב, אותן סוללות שאנחנו מכירים מהמכשירים הסלולריים, רק בגרסה מוגדלת ומשופרת במיוחד. הסוללות האלו דורשות טעינה כמו כל מכשיר חשמלי אחר המבוסס סוללה, וכדי לטעון אותן צריך להתחבר לעמדת טעינה.
עמדת טעינה היא מכשיר קבוע לרוב, המחובר לרשת החשמל, בעל שקע או כבל המאפשר חיבור לרכב חשמלי. בזמן חיבור הרכב עמדת הטעינה ״יוצרת קשר״ עם הרכב במטרה להבין את הצרכים שלו, ולאחר שנוצר חיבור העמדה תחל להזרים חשמל אל הרכב.
אבל עמדת טעינה היא לא בדיוק תחנת דלק. זמן הטעינה והתנהלות עם רכב חשמלי הם שונים במהותם מתדלוק רכב בנזין. מה שמוביל אותנו לשאלה הבאה:
כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי?
לפני התשובה, חשוב להבין דבר מרכזי אחד, טעינה של הרכב לא דומה לתדלוק של רכב בנזין, לרוב הטעינה מתבצעת במהלך הלילה (או היום) בעמדת טעינה שמוצבת בחניית הרכב.
מהבחינה הזו – מדובר בשדרוג משמעותי, מגיעים לחניה ומחברים את הרכב. כשיוצאים הרכב טעון במלואו, ואפשר לצאת אל הדרך, לא עוד ביקורים בתחנות דלק.
רגע, אבל לא ענית על השאלה…
טעינת הרכב מתחלקת לשני סוגים עיקריים (בתכלס יש יותר, אבל נשמור על זה פשוט): טעינה רגילה וטעינה מהירה*.
טעינה רגילה
הטעינה הרגילה מתבצעת מעמדת טעינה פשוטה יחסית המותקנת לרוב בבית, ברחוב, בבתי מלון או בעבודה. זמן הטעינה עומד על מספר שעות, כתלות ברכב ובהספק העמדה המותקנת. טעינה כזו מתבצעת לרוב בזמן חניה ממושך – במהלך הלילה, כשמגיעים לעבודה או למרכז מסחרי, ויוצאים לאחר מספר שעות.
זמן הטעינה יכול לנוע פחות או יותר בין ארבע שעות ברכב קטן יחסית, ויכול להגיע עד עשר שעות ויותר ברכבים בעלי סוללה עם קיבולת גדולה מאוד. למרות שמדובר בשאלה נפוצה מאוד, הזמן הזה לא תמיד מעניין, כי הרכב נטען בזמן שהוא עומד בחניון ואתם ישנים, עושים קניות או מבלים והוא רלוונטי רק אם רוקנתם את הסוללה לחלוטין. אבל יש מקרים שבהם תרצו לטעון את הרכב מהר, ואת זה תוכלו לעשות בעזרת טעינה מהירה.
טעינה מהירה

טעינה מהירה היא טעינה בהספקים גבוהים מאוד, והיא מאפשרת להטעין את הרכב בזמנים קצרים יחסית. חלק גדול מהרכבים מאפשרים טעינה של 80% מהסוללה בשלושים דקות, ושיפורים מתמידים בטכנולוגיה ממשיכים לקצר את זמני הטעינה. סוג כזה של טעינה הוא בשימוש כאשר רוצים לצאת לנסיעה ארוכה הדורשת טעינה של הרכב במהלך הנסיעה. תוכלו לקרוא עוד על טעינה מהירה, במדריך המלא לטעינה מהירה באתר.
כיום כל הרכבים החדשים מאפשרים טעינה מהירה, אך כדאי לזכור שקיימים דגמים מסוימים או רכבים יד שניה שלא תומכים בטעינה מהירה. לפני קניית הרכב כדאי לברר האם הרכב תומך בסוג כזה של טעינה ומהי מהירות הטעינה של הרכב או הספק הטעינה.
איפה ניתן למצוא עמדות טעינה ציבוריות?
לחלק גדול מהחברות הפורסות עמדות בארץ יש אפליקציה שניתן לאתר בה את מיקומיהן. לשם הנוחות תוכלו למצוא את המיקומים במפת עמדות הטעינה. שימו לב שחלק מהחברות דורשות רישום מוקדם לפני שניתן להשתמש באפליקציה.
כמה עולה להטעין רכב חשמלי?
במידה ואתם טוענים בעמדה ביתית עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-11 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאיזור ה-14 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים.
לצורך השוואה, עלות הדלק לרכב בנזין היא באיזור ה-40 עד 50 אגורות לקילומטר עבור רכבים קומפקטיים ומשפחתיים, וכ-60 אגורות לקילומטר עבור רכבים גדולים. חיסכון של יותר מ-75% לכל קילומטר נסיעה.
תוכלו לקבל מידע מפורט יותר לגבי הנושא במדריך לעלויות טעינה של רכב חשמלי. המדריך מפרט את עלות החשמל לקילומטר נסיעה, ועלויות טעינה של רכבים שונים בעמדות ביתיות ובעמדות ציבוריות.
האם יש עמדות טעינה באילת ובדרך לאילת?
כן, קיימות מספר עמדות טעינה מהירות בדרך לאילת, ובחלק מהמלונות באילת יש עמדות טעינה בהן תוכלו לטעון את רכבכם במהלך הלילה. תוכלו למצוא מידע על עמדות הטעינה בדרך לאילת כאן.
האם ניתן לחבר את הרכב לשקע חשמל רגיל?
בגדול – כן. עם זאת חשוב לזכור שטעינה משקע רגיל יכולה לארוך שעות רבות, לעתים מעל יממה, ובשל כך היא לא טובה כפתרון קבוע.
כדי לחבר את הרכב לשקע חשמל רגיל צריך להחזיק מטען נייד מיוחד, הנקרא לעתים ״כבל סבתא״. לרוב רכבים חשמליים לא מגיעים עם המטען הזה ויש צורך לרכוש אותו בנפרד, אם כי יש מספר יבואנים שמספקים את המטען הנייד כחלק מהעסקה. רצוי להחזיק מטען כזה בתא המטען (לא, זו לא בדיחה), כדי שיוכל לשמש אתכם במקרי חירום או במקרים בהם אין עמדת טעינה זמינה באיזור.
אחרי שהבנו איך עובדת טעינה של רכב חשמלי, בחלק הבא אסביר על התקנת עמדת טעינה ביתית.
