רוב הרוכשים שואלים את עצמם 2 שאלות: מה הטווח האמיתי של הרכב ומה אפשרויות הטעינה שלו? כשאתם בוחרים רכב, טווח הנסיעה שלו צריך להתאים לצרכים שלכם, כך שהרכב יאפשר לכם נסיעה בראש שקט, מבלי לבזבז לכם זמן וכסף בעמדות טעינה ציבוריות.
כמה טווח אני באמת צריך?
הרבה פעמים יוצא לי לשמוע את המשפטים הבאים:
- רוב הנהגים נוסעים עד 50 קילומטרים ביום ולכן הם לא צריכים רכב עם טווח נסיעה גבוה.
- הרכב לא יכול להגיע לאילת בטעינה בודדת ולכן הוא לא שימושי.
האמת היא ששני המשפטים האלו לא באמת רלוונטים. אני רוצה להציע לכם גישה פרקטית שבסופה יהיה לכם רכב חשמלי שמצד אחד יהיה לכם נוח וקל להתנייד איתו, ומצד שני לא תגבילו את עצמכם לרכבים יקרים עם טווחי נסיעה שאתם לא באמת צריכים.
בשביל זה אני ממליץ לחלק את אורך הנסיעות שלכם לשלוש קטגוריות:
- נסיעות יומיומיות, לדוגמה
- אני נוסע כל יום למשרד, משם לאסוף את הילדים ובחזרה לבית, מסלול של כ-40 קילומטרים.
- אני מסיעה כל בוקר את הילדים לבית הספר, משם נוסעת לעסק שלי או לשיחת מכירה אצל לקוח ובחזרה לבית, מסלול של כ-50 קילומטרים ביום.
- נסיעות ארוכות תכופות, לדוגמה
- אני גרה בחדרה, ובסופי שבוע אני נוסעת למשפחה בירושלים, מסלול של כ-220 קילומטרים.
- אני גר ועובד בגוש דן, אבל פעמיים בשבוע אני נוסע ללקוח הממוקם בבאר שבע, מסלול של כ-250 קילומטרים.
- נסיעות לעתים רחוקות, לדוגמה
- אנחנו גרים בהרצליה ונוסעים לאילת פעמיים בשנה, מסלול של כ-350 קילומטרים בכיוון.
- אנחנו גרים בירושלים ונוסעים לטייל בצפון מספר פעמים בשנה, מסלולים של עד 500 קילומטרים ביום.
קחו דף ועט (או מחשב) ורשמו את מרחקי הנסיעות שלכם בכל קטגוריה.
אחרי שעשיתם זאת, הכלל הוא פשוט – אתם רוצים שיהיה לכם קל לעשות את הנסיעות בקטגוריה 1 ו-2 בקלות וללא צורך בטעינה ציבורית. ההמלצה שלי אליכם היא פשוטה – בחרו רכב שטווח הנסיעה האמיתי שלו גבוה ב-50 עד 100 קילומטרים מהנסיעות שכתבתם בקטגוריה השניה.
לדוגמה, אם אתם יוצאים פעם בשבוע לנסיעה באורך של 220 קילומטרים, מומלץ שלרכב שלכם יהיה טווח נסיעה אמיתי של 300 קילומטרים לפחות. כך תוכלו להתנייד בקלות, לקפוץ למסעדה בדרך או לשנות את המסלול מבלי לחשוב על טעינה.
לנסיעות הארוכות תוכלו להשתמש בטעינה מהירה (תוכלו לראות במפה שלנו את פריסת העמדות המהירות בארץ), ובזמן שתעשו הפסקת מנוחה או תעצרו לקפה, הרכב שלכם יטען. עוד על טעינה תוכלו לקרוא בחלק הבא של המדריך.
מה הטווח האמיתי של הרכב?
אם יצא לכם לחפש רכב חשמלי, כנראה ששמעתם שהרכב יכול לעשות כך וכך קילומטרים ״לפי התקן״, או ״לפי תקן WLTP״ ולעתים גם ״לפי תקן WLTP המחמיר״. לא ניכנס כאן להבדלים בין תקני המדידה ונתייחס לשיטה המקובלת והמומלצת ביותר לדעתנו: תקן WLTP. קיבלתם מהמוכר טווח נסיעה לפי תקן אחר? בקשו לדעת את טווח הנסיעה לפי WLTP.
כדאי להכיר את כלל ה-20%
תקן WLTP בודק את טווח הנסיעה בתנאים מסוימים, אך בעולם האמיתי טווח הנסיעה בדרך כלל נמוך מהטווח המוצהר לפי התקן.
תוכלו לקבל הערכה גסה של טווח הנסיעה בעזרת כלל ה-20%. כדי להעריך את טווח הנסיעה האמיתי של הרכב, הורידו 20% מהתקן.
לדוגמה, אם טווח הנסיעה של הרכב הוא 440 קילומטרים לפי התקן, לאחר הפחתה של 20% תקבלו טווח נסיעה משוער של 352 קילומטרים בנסיעה בינעירונית.
חשוב לציין שטווח הנסיעה של הרכב מושפע מגורמים רבים ביניהם גם סגנון הנהיגה שלכם, ובמקרים רבים תוכלו לקבל טווח קרוב יותר לתקן על ידי נסיעה רגועה ושימוש בבלימה רגנרטיבית. תוכלו למצוא את טווחי הנסיעה של הרכבים ברשימת הרכבים החשמליים.
אם אתם נמצאים הרבה בדרכים ומחפשים רכב עם טווח נסיעה גבוה במיוחד, אתם מוזמנים לבקר ברשימת הרכבים החשמליים בישראל עם טווחי הנסיעה הגבוהים ביותר.
אז אחרי שהבנתם איזה טווח אתם צריכים, הגיע הזמן לעבור לשלב הבא ולהבין איך מטעינים את הרכב.