לפני שאתם בוחרים רכב חשמלי ויוצאים לנסיעת המבחן הבאה, הנה רשימה של שישה דברים מגניבים שכדאי לכם לדעת על רכב חשמלי.
1. בלימה רגנרטיבית

בלימה רגנרטיבית היא מנגנון שבו רכב חשמלי (או היברידי) משתמשים במנוע החשמלי כדי להאט את הרכב ולא בבלמים. בניגוד למנוע בנזין, מנוע חשמלי יכול גם להתנגד לגלגלים – ובכך למעשה להאט את הרכב ובו זמנית גם לייצר חשמל ולטעון את הסוללה.
כל הרכבים החשמליים שנמכרים כיום מצוידים במנגנון הזה, ויש לו כמה יתרונות:
- אחזור אנרגיה – הבלימה הרגנרטיבית למעשה מחזירה אנרגיה לסוללה ובכך מגדילה את טווח הנסיעה. אם יצא לכם לרדת עם רכב חשמלי מירושלים, יכול להיות שראיתם את הסוללה נטענת בזמן הירידות.
- שמירה על הבלמים – שימוש בבלימה רגנרטיבית מפתיחה משמעותית את השימוש בבלמים, שיש להם נטייה להחזיק הרבה מאוד זמן ברכב חשמלי, ולחסוך לכם כסף על הדרך.
- היא מאפשרת נהיגה עם דוושה אחת. מה זה אתם שואלים? הנה התשובה.
2. נהיגה עם דוושה אחת
לחלק מהרכבים החשמליים יש מצב נהיגה עם דוושה אחת (One Pedal Driving). במצב הזה הבלימה הרגנרטיבית פועלת מיד כשמורידים את הרגל מדוושת ההאצה, היא חזקה יחסית, וניתן להביא את הרכב לעצירה מלאה ברגע שמורידים את הרגל מהדוושה לחלוטין.
במצב הזה ניתן לשלוט על המהירות של הרכב רק מדוושת ההאצה, וכמעט אין צורך להשתמש בדוושת הבלם (למעט במקרי חירום), ועל כן השם – נהיגה עם דוושה אחת.
המצב הזה הוא אחד ממצבי הנהיגה הנוחים והמהנים יותר לשימוש, אך לא כל הרכבים מאפשרים זאת. בפעם הבאה שאתם יוצאים לנסיעת מבחן – בדקו אם לרכב יש את המצב הזה והתנסו איתו במהלך הנהיגה.
3. מומנט מיידי
אחד ההבדלים המשמעותיים בין רכבים חשמליים לרכבי בנזין ודיזל, הוא המומנט המיידי והתאוצה של הרכב.
בניגוד לרכבי בנזין, מנוע חשמלי מספק את המומנט המקסימלי ברגע הלחיצה על דוושת ההאצה, ובכך מגביר למעשה את יכולות התאוצה של הרכב. מעבר לכך לרוב הרכבים החשמליים יש מנועים חזקים יחסית, מה שהופך את הנסיעה בהם למחשמלת.
4. תא מטען קדמי (או ״Frunk״)

הודות לפלטפורמות החשמליות החדשות – שהן נמוכות ולא עמוסות ברכיבים מכניים וגלגלי שיניים, לחלק מהרכבים החשמליים יש תא מטען נוסף וקומפקטי גם בקדמת הרכב. מדובר בעוד מרחב אחסון שתוכלו לנצל אותו לתיק, מזוודה קטנה או צידנית לטיול הבא שלכם.
5. עלות נסיעה נמוכה מאוד

עלות החשמל בנסיעה ברכב חשמלי נעה באיזור ה-11 אגורות לקילומטר, לעומת רכבי בנזין שצורכים באיזור 40-50 אגורות לקילומטר. המעבר לרכב חשמלי יכול לחסוך לכם מעל 75% מההוצאות שלכם על דלק. וזו רק ההתחלה, יחד עם אגרת רישוי נמוכה במיוחד (557 שקלים לשנה) ומעט תחזוקה שרכב חשמלי זקוק לה – תוכלו לחסוך הרבה כסף במעבר לרכב חשמלי.
6. תחנת דלק? לא תודה
עם רכב חשמלי אתם תקומו כל בוקר לסוללה מלאה. לא צריך יותר לעצור בתחנות דלק, ולמען האמת גם לא בתחנות טעינה. פשוט חברו את הרכב לעמדה כשאתם מגיעים הביתה, ונתקו אותו כשאתם יוצאים לדרך.
ורגע לפני שאתם יוצאים לנסיעת מבחן ובוחרים רכב, בחלק האחרון הכנו לכם כמה לינקים שימושיים וסיכום של הדברים.