התקנת עמדת טעינה בבית פרטי

התקנת עמדת טעינה בבית פרטי היא פשוטה יחסית, והיא תאפשר לכם להטעין את הרכב בנוחות בחניה הפרטית שלכם.

אם אתם גרים בבית פרטי הדרך הפשוטה ביותר היא ליצור קשר עם אחת החברות המפורטת במאמר זה ולהזמין סוקר מטעם החברה. הסוקר יגיע אל ביתכם ויתן לכם הצעת מחיר להתקנת העמדה. הצעת המחיר צריכה לכלול בתוכה את עלות העמדה, בנוסף לעלות משיכת קו מלוח החשמל וחיבור העמדה ללוח החשמל שלכם (הכוללת התקנת מאמ״ת ופחת ייעודי לעמדה).

תוכלו גם לרכוש עמדה מאחת החברות המוכרות עמדות טעינה ולהזמין חשמלאי מטעמכם שיתקין את העמדה בביתכם.

חשוב לציין כי בהתאם לתקנות רשות החשמל, חובה לקבל טופס בדיקה חתום על ידי חשמלאי בודק המאשר כי מערכת הטעינה הותקנה לפי תקנות החשמל והוראות ההנחיה ושהיא מאושרת לחיבור לרשת.

איזה עמדה אתם צריכים?

חיבור

נתחיל מהחיבור – כל הרכבים 100% חשמליים (BEV) הנמכרים בארץ מגיעים עם חיבור שנקרא Type2. שימו לב שרכבים שיובאו באופן פרטי מצפון אמריקה מגיעים עם חיבור נפרד, כך שאם אתם מתכננים לייבא רכב או אפילו לקנות רכב יד שנייה ודאו עם איזה חיבור הוא מגיע.

בכל מקרה גם אם לרכב שלכם יש חיבור Type1, ניתן לרכוש מתאם שעלותו כאלף שקלים לעמדה מסוג Type2.

הספק וקו חשמל

ההספק של העמדה צריך להתאים להספק שהרכב יכול לקבל. אפשר לחלק את הרכבים החשמליים לשתי קטגוריות:

  1. רכבים שנטענים בחיבור חד-פאזי – הרכבים הזולים יותר בשוק נטענים לרוב בחיבור חד פאזי בזרם של 28 עד 32 אמפר (תלוי רכב), בהספק של עד 7.4 קילוואט. רכבים כאלו הופכים להיות פחות ופחות נפוצים. סביר להניח שאם אתם קונים רכב חדש, הוא נטען בחיבור תלת-פאזי.
  2. רכבים שנטענים בחיבור תלת-פאזי – רוב היצרניות בשוק נעות לכיוון טעינה תלת פאזית בזרם של 3×16 אמפר בהספק של 11 קילוואט. קיימים מעט רכבים שיכולים לקבל הספק טעינה גבוהה יותר (עד 22 קילוואט), אבל תוכלו להטעין אותם גם בעמדה של 11 קילוואט.

במידה ומתאפשר, כדאי לבחון התקנת קו שיכול לספק לפחות 3×25 אמפר או 3×32 אמפר, בתצורה זו תהיה לכם גמישות ותוכלו להטעין גם רכב בחיבור חד פאזי, וגם רכב בחיבור תלת פאזי. אם תרצו, בעתיד קו כזה יוכל לתמוך גם בשתי עמדות תלת פאזיות, במידה ומגבילים את הזרם בעמדות ל-12 אמפר או פחות.

פיצ׳רים

האמת היא, שאין צורך להסתבך בייחוד אם אתם גרים בבית פרטי – עמדה פשוטה ללא מנגנונים מתוחכמים תעשה את העבודה.

האם אני צריך הגדלת חיבור?

השאלה הזו תלויה בהרבה משתנים. אם יש לכם חיבור חד פאזי, סביר להניח שתצטרכו הגדלה שכן חיבור כזה לא יוכל לספק זרם גבוה גם לבית וגם לרכב. כדי לענות על השאלה הזו מומלץ להזמין סוקר או חשמלאי שיוכלו לייעץ לכם בנוגע להגדלת החיבור. מידע נוסף על הגדלת חיבור חשמל תוכלו למצוא באתר של חברת החשמל, ובמדריך של מדרג להגדלת חיבור חשמל.

אחרי שטיפלתם בנושא עמדת הטעינה, אתם מוזמנים לקפוץ לחלק הבא – כמה דברים מגניבים שכדאי לכם לדעת על רכב חשמלי.

אוהד אסטון

מייסד ועורך EV Magazine - הפלטפורמה הדיגיטלית הגדולה והמקיפה בישראל לתחבורה חשמלית. בשנים האחרונות עוקב באדיקות אחר ההתפתחויות בתחום הרכבים החשמליים והאנרגיה הירוקה, נוהג על רכבים חשמליים שונים ועוזר לאנשים לעשות את המעבר לתחבורה שקטה ונקייה.
Back to top button